Tuesday, February 28, 2012

C.I.N.T.A

Bismillahirrahmanirrahim~
Assalamualaikum semua…
Alhamdulillah, hari nie ada lagi entry yang saya ingin kongsi bersama semua. Erm, cuba teka entry hari nie mengenai apa ye? ^_^
Anda tahu apa makna “cinta”? *wink* Antara isu yang paling hangat sekarang khususnya dalam kalangan remaja. Seperti saya juga. Saya juga remaja seperti anda. Pernah merasai apa yang dimaksudkan dengan cinta. Cinta di sini ialah cinta sesama manusia. Bila kita mencintai seseorang, kita akan sanggup melakukan apa sahaja untuk orang yang kita sayang. Betul kan?
Cuba kita dengar lagu-lagu yang dimainkan di corong radio, pasti tema lagu yang paling digemari adalah cinta. Betul kan? Macam-macam lagu cinta yang diperdengarkan. Ada lagu cinta yang happy, sedih, kecewa and so on. Lagu cinta apa yang kita paling suka? Mesti lagu yang sesuai dengan situasi kisah cinta kita kan? Kalau kita tengah happy, mesti kita suka layan lagu happy je. Kalau tengah sedih dan kecewa, lagu sedih dan kecewa lah yang kita layan. Tepuk dada, tanyalah hati.
Sebagai remaja, kita memang takkan terlepas dari merasai perasaan yang Allah anugerahkan pada kita. Cuba tanya siapa kat dunia ni yang tak pernah jatuh cinta? Mesti pernah kan? Kalau tak pernah, there’s something wrong *wink*. Setiap manusia dianugerahkan perasaan cinta kerana Pencipta manusia juga menciptakan manusia dengan CINTA.
Ok, berbalik kepada topik kita hari nie, “Cinta Antara Manusia”. Kita kecilkan lagi skop kita iaitu cinta antara lelaki dan perempuan yang sering diuar-uarkan dalam kalangan remaja masa kini (cinta sebelum akad atau bahasa paling mudah, couple). Pernah dengar kan ayat-ayat cinta seperti “I Love U”, “Saya Sayang Awak”, “Saya Tak Boleh Hidup Tanpa Awak”, “Saya Akan Lakukan Apa Sahaja Untuk Cinta Kita”, “Kita Takkan Berpisah Walau Apapun Yang Berlaku” dan banyak lagi. Walau apapun ayat-ayat cinta yang kita ungkapkan, sama ada kita sedar atau tidak, kita memberi harapan kepada pasangan kita. Harapan yang saya maksudkan kat sini ialah harapan kepada seseorang untuk menjadi pasangan kita.
Namun, cuba tanya diri kita dulu. Kita sudah bersedia dan mempersiapkan diri untuk menjadi zauj dan zaujah yang baik untuk pasangan kita? Tepuk dada, tanya iman. Andai masih belum sedia, cubalah persiapkan diri. Perbaiki diri dari semasa ke semasa. Saya juga berpesan kepada diri sendiri kerana saya juga tak sempurna. Let’s improve it, my dear friend!
Cinta itu tidak salah, kita yang salah jika tidak pandai mengawal diri. Bukan niat saya untuk mempromosikan cinta sebelum nikah tapi bagi yang sudah bercinta, bukan mudah untuk memutuskan perhubungan yang telah terjalin. Kalau kita sayang pasangan kita, kita mesti tak nak dia lalai dengan mengingati kita sepanjang masa kan? Sebenarnya kita tahu membezakan yang mana baik dan yang mana buruk, namun kerana sayang, kita sanggup ketepikan semua tu. Ya, perubahan memerlukan masa dan kesungguhan. Jika kita menginginkan zauj atau zaujah yang baik, kita sendiri perlu jadi baik. Jangan lupa doa dan tawakal jugak ye.. ngee~


Saya juga ingin mengucapkan tahniah kepada yang belum pernah bercinta. Allah s.w.t. sangat menyayangi anda. Allah telah mempersiapkan seseorang untuk menjadi pasangan anda. Jagalah hati anda dan sentiasa bersabar. InsyaAllah, permulaan yang yang baik akan berakhir dengan baik. Bagi yang putus cinta, bersabarlah kerana kekecewaan akan mengajar kita menjadi lebih matang. Mulakan hidup baru yang pastinya lebih baik dan ceria dengan CINTA ALLAH S.W.T.

video


(terjumpa video nie kat blog www.harithfaisal.blogspot.com )
p/s: suka sangat tengok video ni, ringkas tapi padat. ^_^ Wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment